Sprøde rugbrøds boller

5 Trin Til En Sundere Livsstil Med Varigt Vægttab

Udklip-1Slankekure, jeg har prøvet dem alle (mere eller mindre) og kan konstatere at det hvert fald aldrig har virket for mig. Jo jeg har da tabt mig, men kiloene også kommet tilbage lige så hurtigt igen. At være på kur er en midlertidig ting, og lige så snart man stopper, falder man lynhurtig tilbage i de gamle dårlige vaner. For man har jo ikke ændret vaner, blot haft en kort periode med andre vaner. Kroppen bliver forvirret og systemet lukker ned, så min holdning er helt klar, drop slankekurene de kan ikke gøre noget godt for dig på den lange bane.

Jeg kan godt forstå at hvis man lige skal smide de 2 kilo man har taget på, for at kunne passe favorit kjolen man skal i til sit bryllup, eller galla man så tyr til en lynkur. Det giver også fin mening, men hvis man har et ønske om en langsigtet (og vedvarende) forandring så er det altså ikke en kur der er løsningen.

Vi kender allesammen vores egne dårlige vaner, vi kender også alle til hvad der er sundt og hvad der ikke er sundt og vi ved at mængderne er afgørende for om vi tager på. Vores kroppe har brug for så mange forskellige byggesten som muligt, det gør at den aldrig vil mangle hverken vitaminer, mineraler eller noget som helst andet. Naturligvis kan vi sagtens undværre raffineret sukker, men kroppen tager ikke skade af et stykke slik indimellem, men den tager skade af det i de helt forkerte mængder, så det er mængderne man skal arbejde på. Forbud mod forskellige slags mad, er det der definere en kur, og det er præcis det vi ikke skal ud i.

Her får du mine 5 trin til en sundere livsstil med et naturligt og varigt vægttab.

  • Når du har besluttet dig for at din krop skal være sundere, så handler det ikke kun om at dine kost og motions vaner skal være sundere, hele dit mindset skal være sundere. Din vægt skal smides ud, eller hvert fald på loftet, for det er blot et tal og fortæller i virkeligheden ikke ret meget om hvordan din krop har det. Du skal fokusere på dit ønske om en sundere krop, ikke på det tal vægten viser dig. Personligt vejer jeg mig kun, når jeg alligevel er forbi min læge de der 2-3 gange om året.
  • Fokuser på mængden af mad, plejer du fx at spise 1/2 dl sovs til kartoflerne, så nøjes med en 1/4 – spiser du normalt 200 g bland selv slik så nøjes med 100 g. Og øg mængderne på de sunde ting i stedet. Gør det hele i et tempo der ikke er for voldsomt, trap ned på de usunde ting og op på de sunde ting. Du ved jo godt hvad der er sundt og hvad der ikke er.
  • Anret dine måltider i køkkenet. Beslut dig for en rimelig mængde, anret det og lad gryder, skåle og andet stå i køkkenet. Det er alt for nemt at tage portion nummer to, når det hele står lige foran dig. Spis dig altid kun mæt ikke overmæt. Det der gør dig mæt ødelægger ikke din krop, men det gør alt derudover.
  • Lad være at tro du fra den ene dag til den anden vil elske at dyrke motion, er du ikke vant til motion, så kommer lysten heller ikke bare af, at du nu vil til at leve sundt. Start med at gå lange ture i godt tempo, lad bilen stå og tag cyklen i stedet hvor det er muligt. Køb dig evt. en skridttæller og prøv over en uges tid at se hvor meget du normalt går på en dag og juster så op uge for uge. Stille og roligt giver du din krops udholdenhed udfordringer. Meld dig evt. til nogle forskellige hold i dit motionscenter, men forvent ikke at du fra dag et lige smutter i fitness 2-3 gange om ugen. Lad være at sæt for store forventninger til dig selv. Hellere små sejre end ingen.
  • Det sidste trin i denne omgang og måske også det vigtigste. En sund livsstil er ikke noget man gør alene, det gælder hele din husstand. Ingen mennesker tager skade af en sund livsstil, modsat en kur som man jo ikke sætter fx sine børn på. Altså skal den sunde livsstil implementeres i hele familien, det er et fælles projekt og vil være til stor gavn for alle, både på den korte og især den lange bane. Det er de voksnes beslutning og slet ikke noget børnene teoretisk behøver blive informeret om, for det er små forandringer, og stille og roligt vil det falde helt naturligt for hele familien.

På et tidspunkt vil kroppen være kommet ind i så mange sunde vaner og have tabt sig alt det overflødige som vi tidligere holdt vedlige ved at spise for meget og forkert. Når du stopper med at se de helt store forandringer på din krop og det kan alt efter din start vægt sagtens tage et år eller mere. Så er det også fordi din krop er nået til et punkt hvor den er blevet sund, du har fået renset alt det overflødige ud og væk. Og den dag du konstaterer det, kan du klappe dig selv på skulderen og sige NU er den sunde livsstil 100 % implementeret. For JA, det tager tid men det er AL tiden værd. Og du vil med garanti aldrig falde i de gamle dårlige vaner igen…

***

bog om madpakker

Min bog sunde madpakker

udkommer 31.07 - forudbestil den lige her


Følg bloggen på

Facebook - Instagram - Bloglovin

Fang mig på sundemadpakker@gmail.com

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sprøde rugbrøds boller