Den hurtige madpakke

Har du styr på fedtstofferne?! & en konkurrence

12193363_10153424213293800_3056250868683303151_n

Sponsoreret indlæg

Vi ved det godt, at vi skal passe på med fedtstofferne, vi skærer ned på dem i vores kost, men vi kan heller ikke helt undvære fedtstofferne for kroppen har brug for dem, for at kunne fungere optimalt. Der findes både de usunde fedtstoffer og de sunde, dem som vores krop gerne vil have. Men hvordan kan vi egentlig kende forskel og hvordan kan vi skifte det usunde mættede fedtstof ud med det gode, umættet fedtstof?

Jeg synes det er lidt en jungle med fedtstofferne, rigtig meget på det punkt gør vi jo af vane, ikke altid gode vaner og det er dem jeg personligt forsøger at ændre på hjemme hos os. En tommelfingerregel siger, at jo tyndere fedtstoffet er, jo mindre mættet fedt indeholder det. Med det udgangspunkt er der hurtigt nogle fedtstoffer vi kan sortere fra.

Skal vi fx stege et stykke kylling på panden, behøver vi altså ikke putte en klat smør på, vi kan i stedet bruge flydende margarine eller planteolie. Skal vi bage brød kan vi også bruge flydende margarine i stedet for det hårde. Vi skal bryde med vanerne.

Fedtet i maden bidrager til, at kroppen får livsnødvendige fedtsyrer og fedtopløselige vitaminer. Men vi skal indtage umættet fedtstoffer som fx findes i planteolier, flydende margarine, nødder, avokado, frø, fede fisk som fx makrel og laks. På den måde sikrer vi vores krop de bedste vilkår.  I kan i denne tabel se indholdet af mættet / umættet fedtstof i forskellige produkter.

grøntsags vafler

Vaflerne her har jeg tidligere delt en opskrift på med jer, men min opskrift indeholdt smør, som er fyldt med mættet fedtstof. I efterårsferien havde jeg besøg af diætisten Eva Skoog som lærte mig en masse om dette med fedtstofferne, det kunne nemt blive til mange indlæg, for det er et virkelig spændende emne. Eva kiggede nærmere på vaffelopskriften og resultatet er til at forstå, der er virkelig stor forskel på indholdet af mættet / umættet fedtstof og nu kan vi spise dem med endnu bedre samvittighed.

I kan se min tidligere opskrift på vaflerne her og den nye med langt bedre næringsindhold nedenfor:

Til 10 vafler skal du bruge følgende : 1 æg, 2,5 dk vand, 2,5 dl letmælk, 2 tsk bagepulver, 1oo gram becel flydende, 3 dl mel, 1/2 tsk salt, 3 store revne gulerødder. 

Sådan gør du: Bland alle ingredienser på nær grøntsagen godt sammen, gerne med håndmixer lad det stå i køleskabet et kvarters tid og bland derefter guleroden i. Bag dem i vaffeljernet til de har fået godt med farve/sprødhed. 

I min oprindelige opskrift var der smør i denne nye er der Becel flydende og selvom de indeholder den samme mængde energi og fedt, så er det nu med en stor forskel i fedtkvaliteten. De indeholder fx kun 1/4 af det mættet fedt. I kan se mere i denne fil som i også kan printe og derved have opskriften lige ved hånden. Så nu lever vaflerne også op til de nordiske nærings anbefalinger og de danske kostråd.

 

***

I samarbejde med Becel udlover jeg nu 3 gavekort af 200,- kroner til Coop’s butikker

For at deltage i konkurrencen skal du her i kommentarfeltet, komme med en opskrift / idé til hvordan man kan bytte mættet fedt ud med umættet fedt i den daglige kost.

Konkurrencen slutter på Søndag og vinderne vil blive offentliggjort i et indlæg her på bloggen mandag d. 16. november

I kan læse meget mere om ernæring & fedtstoffer lige HER

11 kommentarer

  • Liv

    Jeg bruger kokosolie eller nøddesmør i stedet for alle former for fedtstoffer. Det fungerer super for mig!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mette

    Knuste hørfrø i müslien giver gode fedtstoffer fra morgenstunden.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Katrine Nielsen

    Generelt undgår jeg at tilsætte fedtstoffer uden det giver velsmag eller behag.
    Men i stedet for at stege kæd i massere af fedtstof bruges ovnen, i brød/kage erstattes fedtstof blandt andet af hjemmelavet grød – samt får gode fedtstoffer fra blandt andet kokosolie, nødder osv. afhængig SF, hvilken “egenskab” fra fedtstofferme de skal erstatte :yum:

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Karin

    Vores havregrynskugler er smøret skiftet ud med kokosfedt og dadler, Samt vores smør til brød er chashewnøddesmør eller bare en mager smøreost. kanelsneglendejen er med mere æg og olie ingen fedtstof, fyldet er kanel, æbler, kagecreme, kokosfiber og lidt kartoffelmos…og det smager virkeligt godt 😉 mvh Karin tak for fedt focus 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Dorthe

    Her erstatter vi smør og margarine med raps olie/kokosolie og flydende becel eller lign. Det bedste er at vi har erstattet mange brød og kage opskrifter og lavet vores egne som feks fladbrød med grøntsager eller Pulp fra grøntsags juicer, æg, mel af kerner og nødder og kun en spsk raps olie.. Vi har også bagt muffins med dadler, havregryns mel og kokosolie som også er helt genialt.

    Tak for din lækre vaffel opskrift det skal med garanti afprøves så snart jeg får råd til et vaffeljern

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Katarina b

    Ved at spise maden der indeholder fedt, forstået som ikke at tilsætte det, men der hvor det ligger naturligt (her mener jeh avokado, nødder, fed fisk m.m.)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Silja

    Herhjemme har vi skiftet smør og margarine ud med kokosolie eller becel flydende margarine. Hvis ikke man bryder sig om eftersmagen af kokos, kan man købe smagsneutral kokosolie (og det er hit herhjemme)!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Charlotte N.

    Vi drikker bevidst minimælk for ikke at få de “fede mælk”. Og vi spiser en del fiskepålæg fx makrel.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Marlene Høj

    Brug fx Becel til brødet, hvis det er nødvendigt med lidt fedtstof. Ofte er det lettere at smøre ud end smør og man bruger også mindre. Resultatet er sundere fedt og mindre af det 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maria

    I hverdagen prøver jeg at erstatte det mættede fedt med olie både når jeg skal stege noget, men også i opskrifter. Jeg prøver at erstatte det med sundere alternativer og bruger i stedet flydende margarine som becel. Jeg erstatter altid smeltet smør eller margarine i opskrifterne og kommer becel i og det smager lige så godt, men er lidt sundere. :lion:

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Line M.

    Særligt ved søde sager eksperimenterer jeg meget for at forsøge at få stillet den søde trang. Jeg bruger derfor ofte nødder og dadler, og synes ofte det smager bedre end den ægte vare fuld af mættet fedt.

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Den hurtige madpakke