God Påske

7 ideer til at lære børn spise mere grønt

grønt og børnMine børn spiser meget grønt og stort set alt andet jeg serverer, ingen er som sådan kræsne. Sådan har det dog ikke altid været.  Så jeg vil her forsøge at give jer mine tips til hvordan man kan ændre det, det er de ting der har har været omdrejningspunktet hos os.

1. Server det grønne adskilt ikke en stor blandet salat der er alt for mange smag og sanser der skal på overarbejde og det kan virke uoverskueligt hvis bare der er en ting de ved de ikke kan lide deri eller en ny ukendt ting.

2. Undlad at præsentere dem for nye smags oplevelser på dage hvor de er meget trætte

3. Selvom de siger de fx ikke kan lide peberfrugt så bliv ved at give dem det med i madkassen i små mængder bare en skive eller 2 – jo oftere de møder det jo mere fortrolighed får de med det.

4. Tving dem ikke til at smage på noget, resultatet vil i 9 ud af 10 tilfælde være negativt. For har de sat sig i hovedet at det ikke smager godt så vil det blot give en negativ oplevelse. Men bliv ved at server det, gør det indbydende og server det på forskellige måder, fx skær det ud på sjove måder.

5.  Hav altid let tilgængeligt grønt stående fremme for en hurtig eftermiddags snack. Beder de om agurk så sig fx “det sidste agurk er vi nødtil at gemme til madpakken men du må gerne få et stykke broccoli”

6. Lad børnene holde skovtur i haven eller tag på tur – lav ting der er ekstra hyggelige, når vi voksne viser overskud smitter det også af på børnene og her vil de være tilbøjelig til at være mere åbne over for nye ting.

7. En af de vigtigste ting er at lade børnene være med til at lave maden, snitte, skrælle, skære ud, røre, ælte.

Ovenfor på billedet er det bare små cherry tomater som min yngste elsker og så er der broccoli som han ikke er helt så glad for. Sådan serverer jeg ofte en favorit sammen med en grøn variant jeg gerne vil lære ham at spise.

Dette var part. 1 der kommer en 2’er med flere ideer 🙂

 

3 kommentarer

  • Vi har en pige der egentlig er veldig god til at spise grønt – og jeg har endelig begynt å “lure” henne! Hun er faktisk ret bittersensitiv, som jeg også selv er (og barn smaker jo bare ting endda bedre… ). Så kål spises vi mere i mindre menger, eller kamufleret i fx en salat med dressing – så ryker det ned! Men til gjengeld spiser hun det meste – så jeg er ikke bange i den forstand. Hun elsker spesielt peberfrugt, agurk, gulrøtter og tomater – og asparges! Hun får helt klart sine 6-7 håndfuller med grønt om dagen:)
    Ellers gør vi meget av det samme – specielt det med adskilt mad fungerer fint her. Hun kan virkelig ikke li’ å spise noe hun ikke ved/kan se hvad er

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Trine

      Ja grønt som kål og lignende er ofte en af de svære at få børnene til at spise herhjemme er det også ofte gemt i gryderetterne eller brugt som indpakning rå form til fx små tomater og lignende i madpakken, indimellem bliver der spist lidt af det og på den måde bliver de jo bare mere og mere fortrolige med det og pludseligt en dag så spiser de også det.

      Bor du i Oslo Trine ? Eller i nærheden der af ? 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Majones er en god ting at kamuflere med;) Nejda, jeg bor i Århus;o Kommer dog fra Krsand – og måden jeg skriver på er meget derefter – jeg kan hverken dansk eller bokmål for tiden!

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

God Påske